Flex-Appeal in Distrifood

10 June 2016, Rotterdam

RIDDERKERK - Revolutionair en alles veranderend. Het zijn niet de minste superlatieven die Albert Heijn-ondernemer Remco Heeren bezigt over Flex-Appeal, waar hij sinds kort mee werkt. Het is een rooster-app en sociaal bindmiddel ineen.

Medewerkers maken het verschil, zoveel is AH-ondernemer Remco Heeren wel duidelijk. Maar de betrokkenheid van medewerkers bij de winkel, dat is een groot vraagstuk binnen de branche, weet hij ook. ‘Alles draait daarbij om communicatie, al is dat een beetje een containerbegrip. Uit medewerkerbetrokkenheidsonderzoeken blijkt eigenlijk altijd dat men vindt dat ‘wij’ als winkelleiding te weinig communiceren.’ Heeren liep al enige tijd met de vraag hoe hier verandering in te brengen. De geijkte communicatiekanalen van Albert Heijn bieden daarbij te weinig oplossingen. ‘Het AH-intranet, SAM, staat vol met veel info, maar ook met veel onzin. Het is moeilijk om bij te houden wat nou wel en niet belangrijk is voor de winkelvloer, zelfs voor mij.’

Een nieuwsbrief in de kantine bood ook geen soelaas om interactie met medewerkers te bereiken. ‘Dan zat ik een week te stoeien op een nieuwsbrief en uiteindelijk was het telkens hetzelfde verhaal. Bovendien leest niemand het, want iedereen zit met z’n hoofd in z’n telefoon. Mailen is ook een optie, maar of de informatie binnenkomt is de vraag.’

Door stom toeval kwam de ondernemer, met een winkel aan het Dillenburgplein in Ridderkerk, in contact met Flex-Appeal, een tech-startup die middels een app alle medewerkers van een bedrijf kan samenbrengen. Sinds drie weken is de app in gebruik bij Heeren, waarmee hij de eerste supermarkt is die dat doet. Behalve het versturen van berichten aan zijn medewerkers, kunnen deze ook onderling met elkaar communiceren. Bovendien kan iedereen zijn rooster terugvinden in de app, en is het mogelijk om een shift te ruilen. Heeren: ‘Stel dat iemand vrij wil op een bepaald moment. Dan kan iedereen die wel wil werken zich aanmelden. De teamleiders beslissen uiteindelijk wie de dienst kan overnemen en dit wordt automatisch in het rooster verwerkt. In al z’n eenvoud is de app heel simpel. Je ziet alleen zaken die op werk betrekking hebben.’

Dat laatste is wat hem betreft het grote voordeel op WhatsApp, wat voorheen en masse werd gebruikt door zijn medewerkers. ‘Ik geloof dat we wel vijf app-groepen hadden. Als iemand daarin vroeg of een collega zijn dienst kon overnemen, kreeg je 72 berichten van mensen waarom ze niet konden en van daaruit ontstonden weer allerlei nieuwe gesprekken met als gevolg dat het niet meer over werk ging.’

Met Flex-Appeal kan iedereen zelf kiezen wat hij wel en niet leest. Heeren: ‘Als iemand jarig is, zet ik een berichtje in de app, waarop je kunt reageren met een bericht of een virtuele high-five. Ik denk dat dit echt bijdraagt aan de betrokkenheid van medewerkers.’ Voorlopig lijkt de app inderdaad aan te slaan in Ridderkerk. Alle 95 personeelsleden in de winkel hadden binnen een week de app op hun smartphone geïnstalleerd. De komende tijd wil Heeren de functionaliteiten verder uitbreiden. ‘Ik heb daarover al met de tech-jongens achter Flex-Appeal gesproken. We zijn nu bijvoorbeeld aan het kijken of we een spaarsysteem voor de personeelspot kunnen starten.’

Albert Heijn kijkt over de schouder van Heeren geïnteresseerd mee, weet de ondernemer. ‘Ze zijn hier vanuit Zaandam al langs geweest en houden de ontwikkelingen in de gaten. Hun eerste reactie was erg enthousiast.’

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief