Flex-Appeal - 'The story so far'

09 February 2017, Rotterdam

Wow, “time flies when you’re having fun.” Deze gevleugelde uitspraak is ook hier zeker van toepassing. De eerste maand van 2017 is alweer afgesloten en de balans is weer opgemaakt. Tijd om eens goed terug te kijken naar de afgelopen weken, maanden, jaren. Er is een hoop gebeurd en een heleboel veranderd. We vertellen jullie het verhaal van Flex-Appeal.

Er was eens...

Nog niet zo heel lang geleden werkte Ruben Wieman, de bedenker van Flex-Appeal, als vakkenvuller bij de plaatselijke supermarkt. Zijn eerste werkervaring. Maar hij vond het werk niet leuk en had niet echt een connectie met zijn collega’s. Van de organisatie hoorde hij al helemaal niets en er was nauwelijks waardering voor zijn werk. De keuze om verder te gaan was al snel gemaakt.

Op 17-jarige leeftijd bracht hij menig pizza rond als bezorger bij de New York Pizza. “De allerleukste bijbaan ooit!” stelt hij zelf, “Ik kwam leuke mensen tegen, mocht lekker buiten op de scooter rijden en verdiende flinke fooi.”
Het team waarin hij werkte was klein en hecht. Al vrij snel merkte hij dat er alleen een connectie was met zijn eigen kleine clubje aan collega’s en verder niet echt met het merk New York Pizza.

De manager van New York Pizza was echt op zoek naar een manier om met het personeel te communiceren. Dit werd op een vrij traditionele manier aangepakt met een nieuwsbrief in de kantine, maar deze werd praktisch nooit gelezen. Onderling verliep de communicatie via WhatsApp. Regelmatig gingen deze gesprekken over het ruilen van shitfts, wat vaak in een chaos eindigde.

Dit moest allemaal makkelijker kunnen en na een woelige nacht kwam Ruben op het idee: dé app om shifts te wisselen.

De eerste jaren
De eerste ‘babysteps’ waren gezet: Ruben wilde dé app maken waarmee het mogelijk was om shifts op een overzichtelijke en gemakkelijke manier te kunnen wisselen. Het streven: bijbanen weer flexibel en aantrekkelijk maken! Et voilà, de naam: Flex-Appeal.

Maar ja, Ruben had praktisch geen enkele kennis van programmeren, dus ging hij op zoek naar fans waarmee hij aan de oprichting van Flex-Appeal kon werken. Al snel vond hij hulp bij co-founder Vincent de Wit. Binnen een week richtten zij de pijlen op de ING Jumpstart Bootcamp waarbij ruim 300 business ideeën werden gepitcht. De jonge oprichters wonnen hiermee een plek in het ECE Get Started programma. Dit was letterlijk ook de jumpstart voor Flex-Appeal. Samen bouwden ze aan de eerste versie van de app. Niet veel later stapte ook co-founder Guido Schmitz in het schuitje.

Vanaf hier trekken wij, in dit verhaal, onze zevenmijlslaarzen aan en nemen wat grotere stappen. Alles ging in een sneltreinvaart. De eerste grote deal werd gesloten met Goedhart, een franchise groep met Gamma en Karwei vestigingen, waar de app in de praktijk kon worden getest. Liam Hubers is het development team komen versterken en Thomas Kools is Flex-Appeals salesgoeroe geworden. Dankzij de hulp van StudentsInc was het mogelijk om intrek te nemen in onze eerste kantoorruimte. Elke morgen om 06:30 uur ‘s ochtends stonden de heren klaar om de treinreis naar het kantoor in Utrecht te maken. #Kostenbesparing #Startupbudget

Inmiddels is het 2017 en is het team uitgegroeid naar zeven personen. Het team van Flex-Appeal heeft het nieuwe kantoor gevestigd op de elfde verdieping in het Erasmus Centre for Entrepreneurship in Rotterdam. Rolf Strijdhorst is als ervaren programmeer held in het development team neergestreken en Martin van Teylingen is gestart als Creative Marketeer (sidenote: vandaar ook dit verhaal). Het team van Flex-Appeal heeft in de afgelopen tijd verschillende prijzen in de wacht weten te slepen, zoals de Babypitch, StudentsDen en onlangs nog de grootste Get in the Ring.


Het afgelopen jaar

Met al deze veranderingen was het ook tijd voor ons, als team en als merk, om eens terug te gaan naar de tekentafel. We kunnen op deze manier goed kijken naar de kern van Flex-Appeal: wat is nu de reden waarom wij doen wat wij doen?

Hier zijn een aantal flinke brainstormsessies aan gewijd. Alle kennis en informatie die wij in de afgelopen jaren hebben verzameld werden op tafel gegooid en stuk voor stuk doorgenomen. Alle resultaten werden met elkaar vergeleken, lijntjes getrokken, onderwerpen gekoppeld en langzaam maar zeker werd ons één ding steeds duidelijker: Flex-Appeal is veel meer dan een app om je shifts mee te wisselen.

Sinds de oprichting van Flex-Appeal zijn wij altijd bezig geweest met het verbeteren van de werkervaring van werknemers met bijbanen. Alleen strekt de werkervaring zich verder uit dan alleen het uitwisselen van shifts. We hebben met veel werknemers gesproken en uit deze gesprekken blijkt het onderliggende en veel grotere probleem:
medewerkers zijn niet (meer) betrokken bij de organisatie waarvoor ze werken!

Wat hebben wij dan gevonden?
Er zijn vele redenen waarom medewerkers vandaag de dag niet meer betrokken zijn bij de organisatie waarvoor ze werken. Er is veel veranderd in de wereld, waaronder de opkomst van het internet. Naast alle gemakken van het wereldwijde web, ondervinden veel bedrijven er ook een hoop stress van. Waar voorheen de winkel het verkooppunt was, is dat inmiddels vooral overgenomen door de wereldwijde webwinkels. De rol van een fysieke winkel verandert daarmee van verkooppunt naar servicepunt en hiermee dient de rol van de medewerker ook te veranderen.

De poules van medewerkers zijn groot en er is weinig tijd voor persoonlijk contact. Medewerkers bouwen hierdoor vaak geen band meer op met de organisatie waarvoor ze werken en voelen zich een pion in het grote speelveld. Organisaties zien steeds vaker in dat de tevredenheid van werknemers grote voordelen kan hebben. Ze proberen dan ook met man en macht de medewerker te bereiken, maar vaak lukt dit niet optimaal. Er ontstaat een disconnectie. Medewerkers zullen naar het werk komen maar zullen bevlogenheid missen bij het uitvoeren van hun taken. Het verloop is hoog en zo ook het ziekteverzuim, maar het zal zich ook tot klantniveau doortrekken en de klanttevredenheid doen dalen.

Onze nieuwe missie - meer dan een shiftwissel app

Wij zien keer op keer bij bedrijven dat er een enorme disconnectie is ontstaan tussen de medewerkers op de werkvloer en de organisatie. Het lukt organisaties niet om binding met hun medewerkers te krijgen. Juist de medewerkers op de werkvloer willen graag deel uitmaken van 'de grote familie', maar op dit moment leven ze compleet langs elkaar heen.

Dit heeft ons doen besluiten om onze horizon te verbreden en ons te gaan focussen op de zeven uitdagingen die samen de medewerkers-experience vormen.

Flex-Appeal is daarom ook meer dan alleen een shiftwissel app. Wij geloven in de kracht van betrokken medewerkers. Medewerkers die het groepsgevoel ervaren en vol enthousiasme net een stapje harder lopen. Daarom biedt Flex-Appeal organisaties dé app voor werk aan.

Maar er is nog een bijzondere verandering aan onze propositie. Alles wat wij tot nu toe gemaakt hebben, hebben wij vanuit het perspectief van de medewerker bekeken, beredeneerd en gebouwd en als zodanig aan organisaties verkocht. Dit is ook onze succesformule. We werken dan ook met de volgende bedrijfsformule:



Hierdoor blijven wij dicht bij onszelf en kunnen wij gericht oplossingen bieden die voor beide partijen het beste van beide werelden biedt. Wij zijn de mediator tussen medewerkers en organisaties.

2017: een gevestigd Flex-Appeal
In de afgelopen maanden is er zowel intern als extern een hoop veranderd. Het team is inmiddels uitgegroeid tot zeven superhelden en de komende maanden zijn wij nog eens op zoek naar drie helden die ons team komen versterken.

We hebben onze eerste successen behaald, onze fouten ingezien en ervan geleerd. Maar belangrijker nog: Wij zijn een start-up, staan stevig en groeien gestaag! Het komende jaar wordt een spannend jaar voor ons. We hebben veel grote updates in de planning. Blijf op de hoogte van onze ontwikkeling. Volg ons op Facebook en LindenIn en plaats onze blog tussen je favorieten, want we hebben nog veel meer te vertellen.

Wij zijn op zoek naar nieuwe helden en heldinnen om ons team te versterken. Kijk op onze recruitment pagina voor de laatste vacatures of stuur ons een verrassende open sollicitatie en wie weet stap jij binnenkort wel bij ons in de boot en varen wij met jou verder.

Vragen en/of opmerkingen? Neem dan gerust contact met ons op via info@flex-appeal.nl of vraag vrijblijvend onze demo aan.

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief