Op bezoek bij Flex-Appeal werkgever: Albert Heijn Dillenburgplein

02 March 2017, Rotterdam

Ongeveer een jaar geleden vond ons eerste gesprek plaats bij Albert Heijn Dillenburgplein in Ridderkerk. Remco en Sylvia Heeren stonden te popelen om te beginnen met Flex-Appeal. Al snel na de start bracht Distrifood het bericht uit dat Albert Heijn Dillenburgplein niet alleen de ‘lekkerste’, maar ook nog eens de ‘leukste supermarkt van Ridderkerk’ is geworden. Dit alles dankzij het gebruik van Flex-Appeal. Bijna 100 medewerkers maken dagelijks met succes gebruik van de app van Flex-Appeal. De hoogste tijd om eens op bezoek te gaan bij deze Flex-Appeal werkgever. Wij spraken af met Remco Heeren om eens te vragen: wat vind jij eigenlijk van ons?

Over de uitdaging van Albert Heijn Dillenburgplein
Een lange tijd heeft Remco Heeren geworsteld met de interne communicatie binnen het filiaal. “Medewerkersbetrokkenheid is één van onze belangrijkste kernwaarden en daar willen we ook in investeren en aan werken. Met elkaar werk je aan een bepaald doel en wil je ergens voor staan. Daarbij zijn informatie en informatiestromen zeer belangrijk. Als iedereen beter weet waar het om gaat binnen de vestiging, voelt een medewerker zich sneller thuis op het werk en kan recht op het doel af gaan.”

Er is een lange tijd gecommuniceerd door middel van mails en interne memo’s. “Ik schreef vroeger ook een weekbericht. Na de vergadering op maandag schreef ik de aandachtspunten op en vormde dit later om tot een mail. Later bleek dat de memo helemaal niet werd gelezen. Dat was niet alleen zonde tijd, maar ook ontzettend onhandig. Zo wisten nog niet alle medewerkers wat er speelt.”


“Betrokkenheid van je medewerkers is ook te linken aan klanttevredenheid. Wanneer medewerkers niet hun best doen om het onderste uit de kan te halen, bouwen klanten nooit een connectie op met onze supermarkt.”


Over de oplossing van Flex-Appeal
“Met behulp van Flex-Appeal hebben we echt een soort community gemaakt van ons filiaal. Het contact is nu zo laagdrempelig en iedereen is direct op de hoogte van het laatste nieuws. Je ziet dat het ook veel meer leeft onder de medewerkers dankzij het aantal ‘high fives’ (de vind-ik-leuk-functie van de app) en de berichten die worden geplaatst."

Maar naast verhoogde medewerkersbetrokkenheid ziet Remco ook nog een ander voordeel. “Betrokkenheid van je medewerkers is ook te linken aan klanttevredenheid. Wanneer medewerkers niet hun best doen om het onderste uit de kan te halen, bouwen klanten nooit een connectie op met onze supermarkt. Veel medewerkers denken dat het een kunstje is. Die kijken wat er allemaal moet gebeuren en voeren dat uit. Zo werkt het niet, het moet echt vanuit jezelf komen en je moet elkaar daarbij helpen.”

Het bracht zelfs een oplossing voor een andere uitdaging waar ze binnen het filiaal tegenaan liepen. “Ik had heel vaak het gevoel dat medewerkers informatie alleen maar serieus namen als ik de boodschapper was. Maar dat moet juist niet, want daar heb ik teamleiders voor. Juist zij moeten het beleid uitdragen van ons filiaal. Als er over ‘de leidinggevende’ werd gesproken, ging dat vrijwel altijd over mij. Nu ligt die verantwoordelijkheid weer meer bij de teamleiders. Zij kunnen nu communiceren met hun eigen teamleden. De teamleiders zijn nu de voortrekkers die de medewerkers meenemen op onze reis naar de top van de berg!”


“Het essentiële verschil tussen Flex-Appeal en de concurrenten is dat jullie alles beredeneren vanuit de medewerkers en het verhogen van hun betrokkenheid. Dat wordt alsmaar belangrijker.”


Over de adoptie van de app
“We zijn zeer snel overgestapt naar de app van Flex-Appeal. We hebben aan iedereen gecommuniceerd dat alles overging naar Flex-Appeal en hebben de deadline na twee weken ingesteld. Na deze twee weken was iedereen over en stopten we met de WhatsApp groepen.”

Nieuwe medewerkers worden gelijk geïntroduceerd aan collega’s. “Aan nieuwe medewerkers geven we door dat we Flex-Appeal gebruiken voor de interne communicatie en vragen we of ze zichzelf even voor willen stellen. Dat doen ze graag en iedereen vindt dat weer leuk. Dat geeft zo’n nieuwe medewerker een heel speciaal gevoel, een warm welkom nog voordat deze überhaupt is begonnen.”

Over de samenwerking
“De samenwerking met Flex-Appeal is zeer goed. Het is fijn dat er gemakkelijk persoonlijk contact opgenomen kan worden en de reactietijd is echt absurd snel. Wat ik ook als zeer positief ervaar is dat jullie actief betrokken zijn bij het succes van Flex-Appeal binnen onze vestiging. Jullie blijven meedenken over hoe wij nog beter kunnen communiceren en presteren en hoe jullie de app nog beter kunnen maken. Dit is zeer positief.”


“Het personeel wordt vaak nog als sluitstuk van de begroting gezien, de grootste kostenpost. Maar draai het juist om. Bij ons zijn personeelskosten de grootste uitgaven, dus waarom zouden we dan niet investeren in de ontwikkeling en betrokkenheid van onze medewerkers?”


Over de toekomst
“Ik zie veel potentie in jullie en het merk Flex-Appeal. Ik weet dat jullie druk aan het ontwikkelen zijn en dat jullie goed aan het kijken zijn wat nu echt actief de medewerkersbetrokkenheid helpt te verhogen. En dus ook wat niet. Dat is wel het essentiële verschil tussen Flex-Appeal en de concurrenten wat mij betreft: jullie beredeneren echt vanuit de medewerkers en het verhogen van hun betrokkenheid. Dat wordt alsmaar belangrijker. Onze medewerkers zijn echte fans van Flex-Appeal”

De toegift
Flex-Appeal draait met groot succes en management, teamleiders en de medewerkers zijn ontzettend enthousiast. We vroegen Remco om een laatste toegift. “Het personeel wordt vaak nog als sluitstuk van de begroting gezien, de grootste kostenpost. Maar draai het juist om. Zo’n 8% van onze kosten zijn personeelskosten. Waarom zouden we dan niet investeren in de ontwikkeling en betrokkenheid van onze medewerkers? Onze medewerkers maken het verschil in deze supermarkt, niet ik.”

Remco Heeren is zeer enthousiast en daar zijn wij ontzettend blij mee. Bedankt Remco!

Zie je binnen jouw organisatie ook nog uitdagingen om je medewerkers te bereiken? Wil jij weten wat Flex-Appeal kan doen om van jouw medewerkers één familie te maken? Of ben je benieuwd naar de geweldige deal voor PMT klanten? Neem dan gerust contact met ons op via info@flex-appeal.nl of vraag vrijblijvend onze demo aan.

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief