Op bezoek bij Flex-Appeal werkgever: Albert Heijn Lodder

22 March 2017, Rotterdam

Het avontuur begon voor Simon en Wil Lodder in 1994 met een Spar Supermarkt in het winkelcentrum Sterrenhof in Spijkenisse. Ze toverden de gekochte Spar supermarkt direct om naar een Super en in 1997 naar een Super de Boer. Na een serie van successen en uitbreidingen, toonde de Albert Heijn in 2006 interesse de supermarkt. Het was geen moeilijke keuze: de supermarkt werd omgedoopt tot een officiële Albert Heijn. Inmiddels proberen zo’n 110 medewerkers gemiddeld 17.000 klanten per week van dienst te zijn en de winkel op orde te houden. Sinds een aantal maanden is het bedrijf ook een officiële Flex-Appeal werkgever. Wij evalueren de eerste maanden met Angela Lodder, de dochter van Simon en Wil Lodder, die sinds 2003 als medefirmante is aangetreden bij de succesvolle supermarkt.

Over de uitdaging van Albert Heijn Lodder
Tijdens ons eerste gesprek gaf Angela aan dat ze tegen een grote uitdaging aanliep. Het was binnen de Albert Heijn vestiging over het algemeen lastig om alle medewerkers te bereiken. Veel van de communicatie verliep via WhatsApp en nieuwsbrieven. Maar alleen al het gebruik van WhatsApp bracht een hoop uitdagingen met zich mee. “Het gebruik van WhatsApp was altijd vrij onoverzichtelijk. Als ik algemeen nieuws had of ik wilde iets weten, deed ik dit voorheen niet met WhatsApp groepen, want dan was ik het het overzicht al helemaal kwijt. Ik gebruikte hiervoor verschillende verzendlijsten; kassamedewerkers, vulploeg, teamleiders, etc. Maar om de zoveel tijd waren die verzendlijsten niet meer up-to-date en moest ik weer opnieuw beginnen. Dat was vrij tijdrovend en ook wel irritant."

Over de oplossing van Flex-Appeal
Albert Heijn Lodder werkt met het planningspakket van Retail Solutions (PMT). Dankzij de koppeling van Flex-Appeal met PMT is het voor de app gemakkelijk om alle informatie uit het roostersysteem te halen. “Ik hoef mij niet meer druk te maken om nieuwe medewerkers toe te voegen of te verwijderen. Flex-Appeal haalt alles uit PMT, dus ook de verschillende groepen blijven continu up-to-date. Dit is ontzettend handig en gemakkelijk. Ook het rooster en het wisselen van diensten via de Flexchange wordt allemaal automatisch geregeld via PMT. Ik heb hier helemaal geen omkijken naar.”

“Roosters, diensten, nieuwe medewerkers; alle informatie haalt Flex-Appeal direct uit PMT. Ik heb hier helemaal geen omkijken meer naar. Dat scheelt ontzettend veel tijd.”

Over het gebruik
De app van Flex-Appeal is met veel enthousiasme ontvangen door zowel het personeel als het management. “Het lost namelijk echt een probleem op en het ziet er ook nog eens aantrekkelijk uit. Het geeft een bepaalde sfeer aan de communicatie en het werk. Je merkt dat het echt een community wordt.”

Over de adoptie
“We zijn eigenlijk vrij snel begonnen. We hebben iedere teamleider gevraagd om zijn of haar team ervan op de hoogte te brengen dat alle informatie alleen nog maar via Flex-Appeal zal verlopen. Alle medewerkers hebben een e-mail gekregen met daarin de inloggegevens van de app en de rest ging vanzelf” stelt Angela. “Het is gemakkelijk dat de app zeer toegankelijk is. Vrijwel iedereen heeft nu een smartphone en de app is zeer gebruiksvriendelijk, waardoor de instapdrempel laag is. Iedereen begrijpt het en vindt het daardoor ook leuk om te gebruiken."

“Met Flex-Appeal los je echt een grote interne uitdaging op. Het geeft een bepaalde sfeer aan communicatie en werk. Je merkt dat het filiaal echt een community wordt.”

De toegift
Flex-Appeal draait nu al met succes en zowel de teamleiders als de medewerkers zijn ontzettend tevreden. Ze geven ons dan nu ook een dikke voldoende voor het verhogen van de medewerkersbetrokkenheid. “Nu geef ik jullie drie en een halve strik, maar dat is vooral omdat we nog niet zolang geleden zijn gestart. Als jullie over een aantal maanden terugkomen tikken we zeker die vijf strikken aan!”

Zie je binnen jouw organisatie ook nog uitdagingen om je medewerkers te bereiken? Wil jij weten wat Flex-Appeal kan doen om van jouw medewerkers één familie te maken? Of ben je benieuwd naar de geweldige deal voor PMT klanten? Neem dan gerust contact met ons op via info@flex-appeal.nl of vraag vrijblijvend onze demo aan.

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief