PERSBERICHT: Jonge Nederlandse ondernemers halen €185.000 op om bijbaantjes aantrekkelijker te maken in de retail

01 February 2016, Rotterdam

De Nederlandse startup Flex-Appeal gaat vandaag officieel van start. Het bedrijf van twee jonge, ambitieuze ondernemers wil bijbaantjes aantrekkelijker maken door alle communicatie over het werk samen te brengen in de Flex-Appeal-app en -website. Na een succesvolle testperiode bij tweehonderd medewerkers van franchisegroep Goedhart (14 Gamma- en drie Karwei-vestigingen), kondigt Flex-Appeal vandaag een samenwerking aan met Randstad Hospitality. Zo’n 700 Randstad-medewerkers bij de Amsterdam ArenA gaan voortaan werken met Flex-Appeal.

Shift ruilen frustrerend en tijdrovend

Zo’n 62 procent (1) van de jongeren heeft tegenwoordig een bijbaantje. “Flexibele werktijden (2) worden door meer dan vijftig procent van de parttime werkende studenten als belangrijkste arbeidsvoorwaarde gezien,” aldus Ruben Wieman (net 20), oprichter en bedenker van Flex-Appeal. “Daarom moeten geregeld shifts omgepland of geruild worden. De communicatie daaromtrent verloopt dikwijls stroef, via grote Whatsapp- of Facebook-groepen, of ouderwets via telefoon of e-mail. In mijn tijd als vakkenvuller in een supermarkt heb ik zelf ondervonden hoe frustrerend en tijdrovend dat kan zijn.”

Bijbaantjes aantrekkelijker maken met Flex-Appeal

Wieman heeft de applicatie Flex-Appeal bedacht, met als doel bijbaantjes aantrekkelijker te maken voor de huidige generatie – de millennials. “Veel organisaties snappen die jongere generaties niet en weten niet hoe ze hen moeten bereiken. Juist jongeren willen graag met elkaar in contact staan via hun smartphone, dat is het centrale punt in hun leven. Met de Flex-Appeal-app kunnen alle medewerkers elkaar gemakkelijker bereiken, wat een hoop frustratie scheelt. De werkgever houdt de medewerkers in de app op een leuke en overzichtelijke manier op de hoogte van het reilen en zeilen van de onderneming, waardoor de medewerkers meer betrokken raken bij de organisatie. Als medewerkers meer betrokken zijn, zullen ze ook beter omgaan met hun klanten”, zegt Wieman.

Flex-Appeal-app als centraal platform voor alle medewerkers

Hoe werkt het in de praktijk? De Flex-Appeal-app brengt alle medewerkers samen op een centraal platform voor alle zaken rondom de (bij)baan. In de virtuele kantine kunnen medewerkers onderling publieke berichten uitwisselen waarop iedereen kan ‘high-fiven’ of reageren. In besloten groepen zoals ‘Kassa’ of ‘Vulploeg’ kletsen medewerkers alleen over hun eigen onderwerpen. Dankzij koppelingen met planningsprogramma’s als PMT (70.000 gebruikers) kunnen ze altijd en overal het laatste rooster bekijken en worden shiftwisselingen na goedkeuring automatisch veranderd in het rooster.

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief