25 ideeën voor het inrichten van een ijzersterke onboarding

Een sterke onboarding is de manier om nieuwe medewerkers goed te laten landen in je bedrijf. Maar wat is er nou echt belangrijk om ze mee te geven tijdens hun inwerkperiode? In deze blog geven wij je 25 ideeën en tips om je onboarding goed in te richten.

De inwerkperiode van een nieuwe medewerker is cruciaal. Deze periode beïnvloedt hun productiviteit en bepaalt vaak ook hoe lang een medewerker bij je bedrijf zal willen werken. Een warm welkom en duidelijke informatie draagt dan ook enorm bij aan de betrokkenheid van nieuwe personeel en de vermindering van het verloop.

Leestip: De verborgen kosten van slechte onboarding

Onboarding gebeurt vaak op de werkvloer zelf of met ouderwetse dikke boekjes en stapels aan documenten. Zodra er weer iets veranderd is, zijn de documenten niet meer up to date en moet je weer opnieuw de boekjes laten printen, wat weer veel kosten oplevert.
Bovendien heb je geen idee of de medewerkers de onboarding daadwerkelijk doorlopen hebben. Want laten we wel wezen; weinig medewerkers gaan een onboarding document van meer dan 50 pagina’s lezen en onthouden.

De moderne werkgever is op zoek naar iets anders.

Flex-Appeal is de all-in-one medewerkersapp voor de nieuwe generatie, een belangrijk onderdeel van Flex-Appeal zijn de onboarding modules. Hiermee kan je personeel al inwerken voor hun eerste dag begonnen is.
Maar hoe richt je die onboarding modules dan in? Hier hebben we wat ideeën op een rijtje gezet voor het inrichten van je eigen onboarding!

1. Welkomstfilmpje
Een welkomstfilmpje van de eigenaar/manager van het bedrijf is een leuke en persoonlijke manier om de nieuwe medewerker welkom te heten.

2. Geschiedenis van het bedrijf
Vertel de medewerker hoe het bedrijf is ontstaan, met name wanneer het een familiebedrijf is kun je de meerdere generaties introduceren.

3. Het bedrijf nu / Het bedrijf in cijfers
Waar staat het bedrijf nu en hoeveel vestigingen heeft het bedrijf op dit moment.

4. Visie en missie van het bedrijf
Breng nieuwe werknemers op de hoogte van de visie en missie van het bedrijf. Zo laat je ze ook weten waar jullie gezamenlijk naartoe werken.

5. Cultuur/ Normen & waarden
Wat is de bedrijfscultuur. Hoe gaan jullie met elkaar om. Wat zijn de normen en waarden die jullie aanhouden in het bedrijf.

6. Belangrijke huisregels
Leg uit welke regels het bedrijf hanteert wat betreft het werken zelf. Bijvoorbeeld hoe laat een medewerkers aanwezig moet zijn voor een shift of wat er gebeurt als iemand te laat komt. Of de regels over het gebruik van de mobiele telefoon.

7. Wat maakt het bedrijf uniek
Het is leuk om aan nieuw personeel mee te geven wat het bedrijf onderscheidt van vergelijkbare bedrijven in de omgeving.

8. Organisatiestructuur
Hoe zit het bedrijf nu in elkaar, wie is waarvoor verantwoordelijk.

9. Regels in de winkel (alcohol tabak, cadeaubonnen, etc)
Ook de regels die in het bedrijf worden gehanteerd, is een aspect die je nieuwe medewerkers zeker moet bijbrengen. Met name regels die te maken hebben met dingen als de verkoop van alcohol, tabak en cadeaubonnen zijn enorm relevant om te weten voor je nieuwe werknemer.

10. Roosters en beschikbaarheid
De medewerker moet natuurlijk weten welk roosterprogramma wordt gebruikt en wat de richtlijnen zijn voor het aangeven van beschikbaarheid.

11. Verlof en ziekte
Zorg ervoor dat nieuw personeel weet hoe lang van te voren verlof moeten worden aangevraagd en hoe het werkt wanneer ze een keertje ziek zijn.

12. Salaris/Uitbetaling
Ongetwijfeld weet je nieuwe personeel al wat ze per uur betaald zullen krijgen, maar laat ze ook weten hoe ze betaald krijgen, of er gebruikt gemaakt wordt van een betalingsprogramma, en wanneer het salaris wordt uitbetaald.

13. Interne Communicatie
Goede interne communicatie is onmisbaar, zorg ervoor dat een nieuwe medewerker weet hoe jullie interne communicatie verloopt. Voeg hem of haar gelijk toe in Flex-Appeal zodat ze snel onderdeel van het team worden en betrokken worden bij je bedrijf.

14. Veiligheid
Het is vanzelfsprekend dat je nieuwe medewerkers op de hoogte moeten zijn van de veiligheidsmaatregelen wat betreft geld, pandbeveiliging, brand en persoonlijke spullen.

15. Hygiëne
Het bedrijf zal ongetwijfeld moeten voldoen aan bepaalde hygiëne standaarden. Het is daarom belangrijk dat je nieuwe personeel deze regels en afspraken kent.

16. Werkkleding & Uiterlijke verzorging
Vertel wat de kledingvoorschriften zijn voor de werknemer, en wat de eventuele wasvoorschriften van de werkkleding zijn. Daarnaast is het handig als de medewerker bekend is met de regels en voorschriften wat betreft verdere uiterlijke verzorging.

17. De eerste dag (& eerste week & eerste maand)
Je bezorgt de medewerker een fijne en prettige eerste dag (en week en maand) als je hem of haar voorbereidt op hoe deze eruit zal zien.

18. Checklist eerste dag
Laat de nieuwe werknemer een checklist doorlopen voor ze hun eerste dag ingaan. Hierop kun je noemenswaardige zaken zetten zoals het ondertekenen van hun contract, het regelen van loonheffingskorting, contact op nemen met hun mentor in het bedrijf en het doorgeven van noodnummers bijvoorbeeld.

19. Tips van collega’s
Laat huidige werknemers een paar ‘gouden’ tips geven aan nieuw personeel.

20. Wie is wie
In Flex-Appeal heb je door het smoelenboek altijd een duidelijk overzicht van je collega’s bij de hand. Maar het is een leuk idee om de belangrijke gezichten zoals de oprichters van het bedrijf en het management even uit te lichten.

21. Werk- en openingstijden & pauze schema
Het is natuurlijk handig voor je personeel om te weten wanneer de werk- en openingstijden zijn. En daarnaast ook wanneer ze pauze hebben.

22. Fun Facts
Het is leuk om af te sluiten met wat leuke feitjes en inside info, om ervoor te zorgen dat je nieuwe medewerker zich onderdeel van het bedrijf zal voelen.

23. Rondleiding in het gebouw
Geef je nieuwe medewerker een virtuele tour door het gebouw door middel van foto’s en uitleg. Leg uit waar de personeelsruimte is, waar het koffieapparaat staat, waar ze kunnen roken etc.

24. Omgang met problemen/klachten/agressiviteit
Het is erg nuttig als je nieuwe medewerkers weten hoe er in je bedrijf wordt omgegaan met problemen, klachten of agressiviteit.

25. Contact met klanten of gasten
Als je medewerkers in contact komen met klanten of gasten is het nuttig dat ze weten welke standaarden gehanteerd worden bij de omgang met klanten of gasten. Zoals bijvoorbeeld het taalgebruik, en het aannemen van jassen in de horeca.

Het is daarnaast ook een leuk idee om aan werknemers die wat langer bij je bedrijf werkzaam zijn om ideeën te vragen. Zij weten als geen ander wat interessant is om te leren voor nieuwe medewerkers. Je kan ook aan nieuwe werknemers vragen wat zij graag hadden willen weten in de eerste paar weken dat ze werkzaam waren bij je bedrijf.

Wil je de onboarding en de andere functies van Flex-Appeal in actie zien? Vraag dan een demo aan en bekijk wat Flex-Appeal voor jouw bedrijf kan betekenen!

Leestip: Onboarding: 7 tips voor een goede inwerkperiode

Flex-Appeal is dé alles-in-één medewerkers app voor retail- en hospitalitybedrijven. Benieuwd naar de mogelijkheden? Klik onderstaand om direct een vrijblijvende demo te ontvangen.

Probeer Flex-Appeal

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief