3 redenen waarom medewerkersbetrokkenheid belangrijker is dan ooit tevoren

Komt je dit ook bekend voor? Je loopt over de werkvloer van jouw organisatie en ziet (bijna) iedere maand een medewerker vertrekken waardoor je opzoek moet gaan naar nieuwe medewerkers. Vervolgens moet je deze nieuwe medewerkers weer gaan inwerken en moet je er voor zorgen dat je ze ook kan behouden. Deze onderwerpen van aantrekken, inwerken en behouden zijn grote uitdagingen nu voor veel retail en hospitality bedrijven. Je vraagt je natuurlijk af “wat is de oorzaak? Hoe kan ik deze uitdaging oplossen?“. In de komende blogserie wordt deze uitdaging onder de loep genomen.

Bij Flex-Appeal hebben we geconstateerd dat deze uitdaging ontstaat door de lage betrokkenheid van medewerkers. Volgens Driessen blijkt dat maar liefst 91% van de medewerkers niet betrokken zijn bij zijn/haar bedrijf. Tegelijkertijd zijn veel organisaties zich er nog niet van bewust wat de gevolgen zijn van deze lage betrokkenheid op o.a. verloop, klanttevredenheid, productiviteit en meer.

Om deze reden brachten wij vorige maand verschillende retail en hospitality bedrijven bij elkaar op ons eerste Unite Your People evenement. Centraal stond de vraag hoe we van disconnectie naar connectie kunnen gaan; hoe we medewerkers meer kunnen betrekken bij het gehele bedrijf. Samen met o.a. Bas van der Veldt (CEO van AFAS) en Martijn Ulehake (Employer branding specialist van Ahold) bespraken we de verschillende uitdagingen en keken we vooruit naar mogelijke oplossingen. In de komende blogs willen we deze inzichten met jou delen!

Unite Your People evenement 2017

Maar vandaag eerst de hamvraag: waarom is de betrokkenheid van mijn medewerkers eigenlijk zo belangrijk, juist nu? En veelgehoord: wat is de business case van betrokkenheid dan precies?

Laten we meteen even kort stilstaan bij die laatste vraag. Volgens Bas van der Veldt (CEO van AFAS) zou bezig zijn met betrokkenheid sowieso niet iets moeten zijn wat je doet vanuit de gedachte om een bepaald 'rendement' te halen. Veel belangrijker is wat voor bedrijf je wilt zijn. Maar goed, als je Bas niet gelooft, zijn hier een aantal interessante cijfers uit verschillende onderzoeken en cases:

  • Hoge medewerkersbetrokkenheid =
    • hogere klanttevredenheid
    • hogere productiviteit van medewerkers
    • lager verloop van medewerkers
    • meer verkoop (en dus omzet!)

Betrokkenheid loont dus! Ook wanneer je het puur bedrijfseconomisch bekijkt.

De 3 redenen waarom medewerkersbetrokkenheid belangrijker is dan ooit

Hoe je het ook bekijkt, medewerkersbetrokkenheid zou hoog op jouw agenda moeten staan. Samen met Bas en Martijn bespraken we de 3 belangrijkste redenen waarom betrokkenheid belangrijker is dan ooit:

  1. De arbeidsmarkt wordt steeds krapper
  2. Medewerkers van nieuwe generaties hebben andere verwachtingen
  3. De medewerkers maken steeds meer het verschil

Laten we iedere reden onder een vergrootglas leggen.

1) De arbeidsmarkt wordt krapper

"De arbeidsmarkt wordt steeds krapper", "Het aantal werklozen duikt voor het eerst in zes jaar onder de magische grens van 5 procent" en "Er is een tekort aan personeel" zijn koppen die in het afgelopen jaar vaak terug waren te lezen in verschillende kranten en andere media... De verwachting is dat deze trend zich tenminste tot 2030 door zal zetten.

Waarom hebben vooral bedrijven in hospitality en detailhandel moeite met het vinden van nieuwe medewerkers?

Volgens Martijn Ulehake heeft dit veelal te maken met de toenemende trend van veroudering en afnemende trend van verjonging van de Nederlandse bevolking. Het Centraal Bureau van de Statistiek laat deze trend eveneens duidelijk zien. De veroudering trend was tussen 2000 en 2017 met 10% toegenomen en de verjonging trend nam in de laatste jaren geleidelijk af.

Kortom, de schaarste van het aantal beschikbare jongeren op de arbeidsmarkt neemt toe waardoor de uitdaging om (kwalitatief goede) nieuwe medewerkers te vinden groter wordt. De concurrentie is tevens enorm en het is voor veel bedrijven lastig zich te onderscheiden. Wat maakt werken bij de ene supermarkt nu precies anders dan bij de ander?

Fun fact: Volgens Distrifood is het hebben van een bijbaantje bij Albert Heijn op dit moment het populairst onder de jongeren.

2) Nieuwe generatie medewerkers hebben andere verwachtingen

Laten we eerlijk zijn. De nieuwe generatie is in een ander tijdperk geboren waarin internet en digitale apparaten de normaalste zaak van de wereld zijn. Volgens Martijn Ulehake hecht deze generatie waarden aan de zogenoemde 3 G’s:

  1. Geld - dit is nog steeds wel de belangrijkste overweging bij het nemen van een besluit van een bijbaan.

  2. Gezellig - leuke werksfeer waardoor het niet aanvoelt als ‘werk’

  3. Gemak - hier vallen de volgende elementen onder:​

    • - Flexibele werktijden

    • - niet te veel reistijd - de banenmarkt wordt dus heel lokaal

    • - niet te veel eisen, het is ook maar een bijbaan

Naast deze waarden vindt de nieuwe generatie medewerkers ook de identificatie met het merk en werk van de organisatie belangrijk. Zij hechten dan ook meer waarde aan de kwaliteit van het werk, het eigen geluk en persoonlijke ontwikkeling in plaats van zekerheden. Volgens Martijn stelt deze generatie daarom ook eisen aan leiderschap, werksfeer en cultuur.

FlexNieuws omschreef dit als volgt: “Deze generatie wilt graag eigen baas zijn waardoor zij een eigen invulling kan geven aan de werkzaamheden”.

3) De medewerkers maken steeds meer het verschil

Door de snelle maatschappelijke en technologische veranderingen zijn veel consumenten niet meer op zoek naar specifieke producten, maar zijn zij op zoek naar oplossingen. De medewerkers op de werkvloer spelen daardoor een steeds grotere rol in het goed adviseren en tevreden maken van klanten.

De operationele directeur van Hudson’s Bay, Edwin Boer, schetste in een recent interview met Retailtrends als volgt::

“We waren op zoek naar mensen met de juiste attitude, niet naar ervaring in de retail. Voor ons is het van belang dat onze medewerkers oprecht interesse hebben in de gasten. Het opdoen van de juiste retail- en productkennis is relatief eenvoudig aan te leren. Daarom staan niet de transacties, maar de interacties met gasten bij ons centraal. Wanneer onze gasten tevreden zijn, komen de transacties vanzelf.”

Dit betekent echter niet dat de kennis van de medewerkers niet belangrijk is. Zij moeten natuurlijk wel instaat zijn om de klanten goed te adviseren en passende oplossingen aan te bieden uit het assortiment.

Uit onderzoek blijkt dat de Nederlandse consument juist naar een fysieke winkel gaat om meer informatie te ontvangen, naast het praktische element. Het is dan ook van belang dat de medewerkers op de werkvloer over meer informatie beschikken dan dat de consumenten al hebben over het assortiment. Momenteel is onkundig winkelpersoneel echter nog een grote ergernis van shoppers, aldus het AD.

Conclusie; Medewerkers eerst, niet de klant

Kortom: meer betrokken medewerkers zorgen voor meer tevreden klanten die op hun beurt zorgen voor meer omzet Gezien de trends op de arbeidsmarkt is het belangrijk om betrokkenheid vandaag nog een prioriteit te maken.

De vraag waar je dan misschien mee blijft zitten is: hoe kan ik mijn medewerkers meer betrokken laten voelen? Om de uitdaging van medewerkersbetrokkenheid aan te pakken is het van belang om de employee experience onder een loep te nemen. Wil je meer weten hierover? In onze volgende blog zullen we de ervaringen van Bas en Martijn, en ons eigen onderzoek met jullie delen!

P.S. Ben je benieuwd geworden welke aanpak voor jou het beste werkt om deze uitdaging aan te pakken? Vraag dan vrijblijvend een demo aan.

Flex-Appeal is dé alles-in-één medewerkers app voor retail- en hospitalitybedrijven. Benieuwd naar de mogelijkheden? Klik onderstaand om direct een vrijblijvende demo te ontvangen.

Probeer Flex-Appeal

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief