5 redenen waarom jouw organisatie een intern communicatieplatform moet hebben

Tegenwoordig is social media niet meer weg te denken uit ons dagelijks leven. Het aantal gebruikers van sociale platformen zoals Facebook, LinkedIn en Instagram groeit nog ieder jaar. Organisaties zetten social media al in als platform om met hun consumenten te communiceren maar een social media platform kan ook gebruikt worden om de communicatie met eigen medewerkers te verbeteren.

Steeds meer organisaties maken dan ook gebruik van een zogenaamd intern communicatieplatform, welke vaak soortgelijke attributen heeft als bekende social media platformen. Medewerkers bereiken en betrekken wordt met een intern communicatieplatform een stuk makkelijker. Maar wat houdt een intern communicatieplatform nu precies in? En wat is de toegevoegde waarde van een intern communicatieplatform voor jouw organisatie?

De naam zegt het eigenlijk al. Een intern communicatieplatform is een platform dat specifiek gebruikt wordt door jouw organisatie om medewerkers een plek te bieden om onderling te communiceren en hen op de hoogte te houden van het laatste nieuws. Op deze manier worden medewerkers actiever betrokken bij de organisatie. Een intern communicatieplatform vervangt de ‘ouderwetse’ manieren van communiceren die nog in verrassend veel organisaties gebruik worden. Denk hierbij aan nieuwsbrieven in de kantine, memo’s die worden doorgegeven of talloze Whatsapp groepen waar informatie verloren gaat door de vele berichten. Een intern communicatieplatform brengt dan ook veel voordelen met zich mee. Onderstaand hebben we de 5 belangrijkste voor jou op een rij gezet.

1. Transparante communicatie

Een veel gehoord probleem in organisaties is dat medewerkers vaak geen idee hebben hoe het eraan toe gaat op andere afdelingen of locaties in de organisatie. Met een intern communicatieplatform wordt dit probleem verholpen doordat organisaties veel makkelijker zaken kunnen delen met meerdere medewerkers. Medewerkers vinden het fijn op de hoogte te blijven van nieuwe ontwikkelingen in een organisatie en dit kan gemakkelijk met behulp van het interne communicatieplatform.

2. Twee weten meer dan één

Twee weten meer dan één, maar toch vinden nog veel organisaties het moeilijk alle verschillende ideeën van medewerkers op te vragen, te verzamelen en te verwerken. Een intern communicatieplatform biedt hier oplossing voor. Met een intern communicatieplatform wordt het onderling communiceren en tips uitwisselen veel overzichtelijker. Bij Flex-Appeal merken we dat medewerkers het erg leuk vinden te kunnen zien en delen hoe bepaalde problemen worden opgelost door collega’s. Doordat verschillende afdelingen in de Flex-Appeal app ook nog hun eigen groep hebben is de inhoud van berichten relevant voor elke medewerker. Het delen van tips en nieuwigheden binnen een organisatie of afdeling vergroot het onderlinge gevoel van verbondenheid met zowel collega’s als met de organisatie.

3. Scheiding tussen werk en privé

Het is belangrijk dat medewerkers de mogelijkheid krijgen werk en privé gescheiden te houden. Voor een organisatie is dit belangrijk, omdat dit een medewerker laat zien dat de organisatie denkt aan hun welzijn. Een tevreden medewerker gaat met plezier aan de slag en zal er minder snel voor kiezen een organisatie te verlaten. In veel organisaties is het nog altijd zo dat de interne communicatie via Whatsapp groepen gaat. Hierdoor raakt werk snel gemixt met privé. Veel van deze Whatsapp groepen zijn voor medewerkers een doorn in het oog en roepen veel irritaties op. Flex-Appeal gebruikers (zowel werkgevers als medewerkers) hebben aangegeven dat zij sinds het gebruik van de app een veel beter overzicht hebben op privé en werkzaken. Organisaties merken dat medewerkers erg enthousiast reageren op het gebruik van Flex-Appeal en dat de informatie die zij naar medewerkers sturen sneller en vaker wordt gelezen door medewerkers.

4. Gestroomlijnde communicatie

Medewerkers hebben vaak het gevoel dat leidinggevenden geen onderdeel zijn van de alledaagse werkvloer. Ze hebben niet het idee dat leidinggevenden er zijn om de medewerkers te helpen maar slechts om te vertellen wat er gedaan moet worden. Een intern communicatieplatform neemt dit idee weg door de communicatie tussen leidinggevenden en medewerkers directer en meer laagdrempelig te maken. Het communiceren met leidinggevenden gaat veel sneller via het interne social media platform. Ook wordt het voor leidinggevenden makkelijker hun aanwezigheid en participatie met de werkvloer te tonen. Door de informele manier van communiceren die ontstaat met een intern communicatieplatform verbeterd de relatie tussen leidinggevenden en medewerkers en draagt deze bij aan een groter medewerkerstevredenheid.

5. Een blije medewerker

Natuurlijk hoeven wij je niet te vertellen dat een blije medewerker een goede medewerker is. Medewerkers die met plezier aan het werk gaan zijn vele malen productiever dan medewerkers die het alleen voor het geld doen of geen andere keuze hebben. Als organisatie wil jij jouw medewerkers natuurlijk zo blij mogelijk houden. Een intern communicatieplatform draagt zeker ook bij aan dit gevoel van blijdschap! Medewerkers vinden het fijn te weten dat hun stem wordt gehoord en hun ideeën gewaardeerd. Daarnaast zijn er onderzoeken die aangeven dat het gebruiken van social media leidt tot een groter gevoel van blijdschap. Dit komt doordat mensen het fijn vinden zaken over zichzelf te kunnen delen en een impact te kunnen maken. Een intern social platform biedt deze mogelijkheid aan en helpt een organisatie dus dat gevoel van blijdschap op te wekken bij medewerkers.

Betrokken medewerkers

Uiteindelijk leiden de verschillende voordelen van een intern communicatieplatform ertoe dat jouw medewerkers zich veel meer betrokken zullen voelen bij jouw organisatie. Steeds meer organisaties zien dan ook het belang in van een intern communicatieplatform. Opvallend genoeg lijken vooral platforms van Nederlandse bodem erg in trek. Ondanks de stijgende populariteit van dergelijke platformen, zijn deze bij veel organisaties nog geen volledig onderdeel van de dagelijkse bedrijfsvoering. Er valt dus nog veel winst te behalen.

Weet jij al hoe ver jouw organisatie is in de ontwikkeling van de interne communicatie? Maakt jouw organisatie ook al gebruik van een intern communicatieplatform en is deze al echt onderdeel van de belangrijkste bedrijfsprocessen? Het belangrijkste is dat jij voor jouw organisatie duidelijk kunt opstellen wat belangrijk is in de interne communicatie en weet welke stappen nodig zijn om die doelen te bereiken.

Kan jij wel wat hulp gebruiken bij jouw interne communicatie? Of wil je weten hoe jij jouw interne communicatie nog sterker kan maken? Neem dan vrijblijvend contact met ons op of vraag hieronder een demo aan! Wij helpen je graag op weg!

Flex-Appeal is dé alles-in-één medewerkers app voor retail- en hospitalitybedrijven. Benieuwd naar de mogelijkheden? Klik onderstaand om direct een vrijblijvende demo te ontvangen.

Probeer Flex-Appeal

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief