8 tips om het verloop van jonge medewerkers te verlagen

Het aantrekken van jonge medewerkers is moeilijk maar hen vervolgens behouden is een nog grotere uitdaging. De nieuwe generatie medewerkers stapt sneller op doordat ze nu veel meer opties hebben op de arbeidsmarkt. Daarnaast wordt de arbeidsmarkt van jonge medewerkers steeds krapper. De ‘war for talent’ zal dus alleen maar toenemen en bedrijven die dit niet goed genoeg aanpakken zullen deze strijd verliezen. De grote vraag is dus; hoe behoud je jonge medewerkers?

1. Reputatie werkgever

Jonge werknemers willen zich kunnen identificeren met het bedrijf waar ze voor werken. Jongeren zullen zich niet verbonden voelen wanneer een bedrijf geen duidelijke identiteit heeft. Zorg dat jouw organisatie weet waar het voor staat en dit duidelijk naar voren brengt. Hoe beter jongeren zich verbonden voelen met jouw organisatie hoe groter de kans dat zij bij jouw organisatie willen blijven. Werk is dan niet meer gewoon een baan maar een onderdeel van het uitdrukken van hun identiteit.

2. Gezelligheid

De werksfeer in een bedrijf is voor veel jonge werknemers ook een beslissende factor. Het is zelfs een van de belangrijkste zaken die jongeren overwegen wanneer ze ervoor kiezen bij een organisatie te gaan of blijven werken. Jonge medewerkers kiezen daarom ook vaak voor een bedrijf waar hun vrienden al werken. Zorg er ook vooral voor dat de werksfeer leuk blijft. De ‘ouderwetse strenge manager’ die geen ruimte geeft voor gezelligheid zal daarom ook zeker de plank mis slaan. Zorg er dus voor dat je successen viert, open communiceert en ruimte geeft voor gezelligheid.

3. Feedback

Deze generatie werknemers vindt het belangrijk waardering en feedback te ontvangen voor hun werk. Het is belangrijk dat managers weten hoe ze op een goede en opbouwende manier kritiek kunnen leveren, want de manier waarop je het zegt is vaak bepalender dan wat je zegt. Daarnaast is het bij positieve feedback belangrijk dat het oprecht gemeend is.

4. Geld

Het salaris is een van de belangrijkste dingen die jongeren overwegen bij het kiezen voor een baan. Het is met name iets waarmee je medewerkers kan aantrekken. Het salaris heeft, tenzij het uitzonderlijk laag is, minder effect op het behouden van medewerkers. Bonussen of kleine verhogingen van het loon (bijvoorbeeld na een jaar in dienst) maken het aantrekkelijker voor jongeren om te blijven werken bij jouw bedrijf.

5. Flexibele werktijden

Veel bedrijven claimen ‘flexibele werktijden’ te hebben maar in de praktijk valt dat vaak tegen. Medewerkers worden weken van te voren ingepland maar de meeste jonge medewerkers kijken vaak niet verder dan een aantal dagen vooruit. Hierdoor komt het vaak voor dat het toch niet zo goed uitkomt vanwege bijvoorbeeld iets op school wat ze over het hoofd hebben gezien. Vaak zullen medewerkers dan zelf een vervanger moeten zoeken wat een tijdrovend proces is en kan leiden tot een hoger en onterecht ziekteverzuim. Werkgevers die dit proces makkelijker, sneller en meer verantwoord maken zien dat daarom ook direct terug in een hogere medewerkerstevredenheid en een lager ziekteverzuim.

6. Moderne werkgever

De nieuwe generatie is opgegroeid met smartphones en mooie apps. In hun privé leven gebruiken ze allemaal mooie en handige apps die hun leven makkelijker maken. Maar vaak lopen bedrijven enorm achter op het gebied van moderne technologie. Bij veel bedrijven hangt bijvoorbeeld nog het rooster in de kantine, worden nieuwsbrieven uitgeprint en opgehangen in de kantine en tijdens je inwerktraject krijg je alleen een uitgeprint ‘personeelshandboek’ van talloze pagina’s. Veel van deze elementen uit de ‘employee experience’ zijn ouderwets en zorgen voor frustratie bij de medewerkers. Investeren in handige en vooral ook gebruiksvriendelijke apps die het leven van de medewerker makkelijk maakt zal daarom ook veel verschil maken.

7. Doorgroeimogelijkheden

Het tekort aan doorgroeimogelijkheden in een organisatie is een van de meest voorkomende redenen waarom jonge medewerkers stoppen met werken bij een organisatie. Jonge medewerkers zijn zich er erg van bewust dat zij nog volop in ontwikkeling zijn. Het is voor hen dus belangrijk dat zij ook tijdens het werken nieuwe kennis opdoen en zo de kans krijgen verder te komen in hun werkveld. Daarbij zorgt de mogelijkheid tot doorgroeien in een organisatie voor extra motivatie tijdens het werken en geeft medewerkers iets om naar uit te kijken. Door tijd te investeren in de ontwikkeling van deze jonge werknemers is het mogelijk om als organisatie nieuwe werkplekken te vullen met vertrouwde medewerkers. Op de lange termijn is het laten doorgroeien van zo’n werknemer dus ook in het voordeel van de organisatie.

8. Offboarding surveys

Wanneer een medewerker je bedrijf verlaat, vraag dan of ze een anonieme vragenlijst willen invullen waarin je vraagt naar de redenen van dat vertrek. Aan sommige redenen kun je waarschijnlijk niks doen zoals wanneer ze gaan verhuizen naar een andere stad, maar er zullen ook redenen zijn die je had kunnen voorkomen.

Uiteindelijk heeft het doorvoeren van de voorgaande punten een gezamenlijk doel, het vergroten van de medewerkers betrokkenheid. Hoe hoger de betrokkenheid van de (jonge) werknemers in jouw organisatie, hoe hoger de kans dat zij ervoor kiezen bij jou als werkgever te blijven werken. Het gebruiken van software en applicaties kan helpen voorgaande punten makkelijk in jouw organisatie door te zetten.

Hulp nodig bij het succesvol verhogen van de medewerkers betrokkenheid? Of nog niet de juiste software gevonden hiervoor? Dan kan Flex-Appeal helpen. Het vergemakkelijken van onderlinge communicatie en dienstwisselingen is een van de functies van onze medewerkers-app! Geïnteresseerd? Klik hier voor meer informatie of vraag een demo aan.

Flex-Appeal is dé alles-in-één medewerkers app voor retail- en hospitalitybedrijven. Benieuwd naar de mogelijkheden? Klik onderstaand om direct een vrijblijvende demo te ontvangen.

Probeer Flex-Appeal

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief