De verborgen kosten van slechte onboarding

Werk jij je nieuwe medewerkers goed in? Ongetwijfeld doe je in elk geval iets aan inwerken en zet je je nieuwe aanwinst niet gelijk achter het bureau, de kassa of de bar zonder enige uitleg. Maar waarom is een goede onboarding zo belangrijk?

Ondanks dat goed personeel de sleutel tot succes is, hebben veel bedrijven toch een onboarding die niet soepel loopt, niet effectief en niet uitgebreid genoeg is. Dit komt doordat het belang van een goed inwerkproces vaak over het hoofd wordt gezien en er te weinig wordt geïnvesteerd in deze cruciale periode. Goed inwerken is enorm belangrijk voor het succes van je medewerkers en daarnaast brengt een ongeschikte onboarding flink wat kosten met zich mee.

Wij zetten de verborgen kosten van een slechte inwerkperiode hier voor je op een rijtje.

1. Korte onboarding betekent langere weg naar productiviteit.

Een deel van wat een ineffectieve onboarding ineffectief maakt, is dat het onboardingsproces niet uitgebreid genoeg is. Een korte inwerkperiode zorgt ervoor dat het langer duurt voor je medewerkers hun optimale productiviteit bereikt hebben. Terwijl je met een uitgebreidere, langere inwerkperiode sneller het maximale uit je personeel haalt. Dit komt met name doordat nieuwe medewerkers worden overspoeld met informatie in een korte onboarding, terwijl ze in een langere onboarding vaker gestructureerd stukjes informatie krijgen die ze makkelijker kunnen opnemen en verwerken. Personeel dat een langere onboarding heeft gehad, bereikt zo’n 37% sneller hun optimale productiviteit.

2. Verloop en Vervangingskosten

De inwerkperiode is de manier om een goede indruk achter te laten bij je nieuwe medewerkers en is enorm bepalend voor het verloop dat je bedrijf zal ervaren. Uit onderzoek blijkt dat de kans dat personeel minstens 3 jaar bij het bedrijf blijft 69% groter is wanneer ze een goede onboarding hebben gehad. Daarnaast zijn de eerste 3 tot 6 maanden ook nog eens de periode waarin nieuwe medewerkers het snelst stoppen. Een ineffectieve onboarding veroorzaakt meer verloop.

Zeker in de huidige arbeidsmarkt, waar personeel steeds schaarser wordt, is een goede onboarding cruciaal. Het vervangen en vinden van nieuw personeel is immers een flinke kostenpost, die niet alleen geld (recruitmentkosten, nieuw personeel is niet gelijk productief, ongevulde rol in het bedrijf) maar ook nog eens veel tijd kost. Door meer te investeren in de inwerkperiode kun je deze kosten voorkomen aangezien je verloop zal dalen.

3. Stress

Een nieuwe baan is al spannend of stressvol genoeg. Een onjuist inwerkprocess zorgt ervoor dat er meer gokwerk of onzekerheid is bij je nieuwe personeelslid, wat stress en spanning kan veroorzaken. Hierdoor werken de meeste mensen niet beter en beïnvloed je de productiviteit van je medewerkers op een negatieve manier. En verminderde productiviteit zorgt immers weer voor minder omzet.

4. Verminderde Betrokkenheid & Teamgevoel

Onboarding is de manier om een nieuwe medewerker goed te laten landen in je bedrijf, ze betrokken te maken en een onderdeel van het team te laten voelen. De betrokkenheid van je medewerkers is erg belangrijk want betrokken medewerkers zijn productiever, melden zich minder vaak ziek en zorgen voor hogere klanttevredenheid. Een onboarding die niet optimaal is (en het verloop dat ontstaat hierdoor), zorgt ervoor dat er minder teamgevoel is in je bedrijf en dat medewerkers niet betrokken zijn. Het belang van medewerkersbetrokkenheid wordt regelmatig onderschat maar is cruciaal voor het succes van je bedrijf.

5. Lagere klanttevredenheid

Wanneer je personeel veel in contact komt met klanten, zoals in hospitality en retail is het essentieel dat ze goed zijn ingewerkt. Het is voor een klant erg vervelend als ze worden geholpen door een bibberende barista of een vakkenvuller die ook niet weet waar de eieren liggen. Een gebrekkige onboarding leidt tot een lagere klantentevredenheid, wat schadelijk is voor je omzet.

Hoe moet het dan wel?

Het is duidelijk. Slechte onboarding brengt een flink aantal verborgen kosten met zich mee. Een goede onboarding is erg belangrijk, het is de manier om nieuw personeel ‘goed te laten landen’ in je bedrijf en erg bepalend voor hun productiviteit. Maar goed onboarden hoe doe je dat? Hier lees je 7 tips om je inwerkproces te verbeteren

Op zoek naar een moderne/digitale manier van inwerken? Onboarding is één van de vele functies van onze all-in-one medewerkers-app Flex-Appeal! Hiermee kun je een nieuwe medewerker al vóór de eerste werkdag betrekken bij het bedrijf! De onboarding-modules zijn eenvoudig en snel in te richten voor het bedrijf en kunnen worden opgeleukt met video’s en foto’s. Door deze moderne digitale manier van inwerken kun je nieuw personeel gelijk informeren over de huisregels, cultuur, collega’s en nog veel meer! Bekijk alle functionaliteiten van onboarding hier.

Benieuwd hoe de app eruit ziet? Vraag dan vandaag nog een gratis demo aan!

Flex-Appeal is dé alles-in-één medewerkers app voor retail- en hospitalitybedrijven. Benieuwd naar de mogelijkheden? Klik onderstaand om direct een vrijblijvende demo te ontvangen.

Probeer Flex-Appeal

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief