Met deze theorie begrijp je wat jouw medewerkers (on)tevreden maakt!

Als organisatie is het belangrijk dat je jouw medewerkers gemotiveerd, tevreden en betrokken weet te houden. Medewerkers staan namelijk vaak in direct contact met de klant en hebben hierdoor een grote impact op de klantervaring. Een betrokken medewerker zal net dat stapje extra zetten voor iedere klant. Daarnaast wordt het steeds moeilijker om nieuw personeel te vinden. In deze krappe arbeidsmarkt wil je jouw huidige medewerkers dan ook vooral voor langere tijd aan je binden. Voor veel organisaties is het vaak nog even aftasten hoe je ervoor zorgt dat je een optimale werkomgeving creëert die motivatie en betrokkenheid stimuleert. Daarom gaan wij hier in deze blog dieper op in en kan jouw organisatie deze uitdaging met beide handen aanpakken.

Welke factoren medewerkers motiveren en tevreden houden in een baan, is precies de vraag die de psycholoog Herzberg zichzelf stelde. In zijn onderzoek vroeg hij een groep mensen naar hun goede en slechte ervaringen op werkgebied waarna hij deze factoren in kaart bracht.

Op basis van deze resultaten ontwikkelde hij de Motivatie-Hygiëne theorie. Volgens deze theorie is de werktevredenheid van een medewerker afhankelijk van twee soorten factoren. De zogenaamde motivatiefactoren en de ontevredenheid factoren. De motivatiefactoren (die van invloed zijn op de tevredenheid) hebben betrekking op zaken als erkenning, verantwoordelijkheid en prestatie. De hygiënefactoren, die op hun beurt weer de ontevredenheid van medewerkers beïnvloeden, bevatten zaken als relaties met collega’s, fysieke werkomgeving en de relatie tussen de leidinggevende en de medewerker.

Volgens Herzberg functioneren deze twee factoren naast elkaar. Tevredenheid en ontevredenheid zijn dus geen tegenovergestelden zoals vaak wordt gedacht. Een salarisverhoging aanbieden aan een ontevreden medewerker maakt hem geen tevreden medewerker. Hij is dan slechts minder ontevreden.

Afhankelijk van de situatie kunnen er verschillende combinaties voorkomen op de werkvloer. De slechts denkbare situatie ontstaat wanneer er lage hygiëne en lage motivatie factoren aanwezig zijn. In deze situatie hebben medewerkers klachten en zijn ze gedemotiveerd. In de perfecte situatie zijn medewerkers gemotiveerd en hebben zij geen klachten.

Als organisatie kan je dus de ideale werkplek creëren door te voorzien in beide factoren. Het veranderen van de hygiëne factoren is belangrijk en zal vooral op de korte termijn een positief effect hebben. Echter, om op de lange termijn resultaten te boeken is het belangrijk dat de motivatie factoren ook worden veranderd.

Om je hierbij op weg te helpen pakken wij in deze blog de hygiëne factoren aan en helpen wij in de volgende blog met het creëren van de motiverende factoren in jouw organisatie. Zo zal de werksfeer in jouw organisatie op zowel de korte als lange termijn flink verbeteren!

Salaris

Een aspect dat moeilijk te veranderen is voor veel organisaties maar toch van belang blijft, is het salaris van medewerkers. De arbeidsmarkt en de wensen van deze markt zijn continu in verandering. De eisen die men stelt aan een baan veranderen daarin mee. Toch blijft het salaris voor veel mensen nog altijd een van de belangrijkste onderdelen. Tegenwoordig is het aanbieden van een minimumloon vaak niet meer voldoende, omdat dit op het eerste oog weinig waardering uitspreekt. Daarnaast willen medewerkers zien dat hun werkzaamheden worden beloond. Het zou organisaties baten door te kijken naar de verschillende opties die zij hierin hebben. Zo kunnen zij medewerkers bonussen of kleine verhogingen (bijvoorbeeld na een bepaalde periode in dienst) aanbieden. Dit houdt de ontevredenheid laag en zorgt ervoor dat het salaris geen negatieve factor wordt.

Samenwerking

De medewerkers ervaring in een organisatie is ook afhankelijk van de relatie die medewerkers met hun leidinggevende en collega’s hebben. Dit is zelfs zodanig belangrijk dat het behoort tot de factoren die een medewerker erg ontevreden kunnen maken. Zorg daarom voor een duidelijke cultuur in jouw organisatie en communiceer dit intern. Medewerkers weten zo beter wat zij van de organisatie en hun collega’s kunnen verwachten.

Door onderlinge interactie te stimuleren in de organisatie creëer je een gevoel van verbondenheid. Dit kan erg lastig zijn in grote organisaties met verschillende locaties, maar vooral ook in organisaties waar veel parttimers werken. Collega’s willen de mogelijkheid om samen te werken en relaties op te bouwen, maar werken bijvoorbeeld op verschillende tijdstippen. Veel van de organisaties die ervoor kiezen Flex-Appeal te gebruiken hebben dit gedaan, omdat zij op een laagdrempelige doch leuke manier interactie en betrokkenheid wilden stimuleren op de werkvloer. Door dit te doen zorgen zij ervoor dat er een community gevoel ontstaat op de werkvloer waardoor de medewerkers ervaring weer flink verbeterd.

Arbeidsomstandigheden

Een andere belangrijk hygiëne factor die Herzberg noemt zijn de arbeidsomstandigheden waarin medewerkers zich bevinden. Tegenwoordig is de werkplek niet langer slechts een plek waar je naartoe gaat om geld te verdienen. Medewerkers zoeken naar meer dan dat. Zij willen een omgeving waarin ze zich vertrouwd voelen en die zij kunnen zien als een “ontmoetingsplek” met hun collega’s. Het creëren van zo’n omgeving kan op verschillende manieren. Zo kan de werk kantine opgeleukt worden door niet voor een witte en neutrale inrichting te kiezen maar juist kleur aan te brengen en door in plaats van losse tafels in de kantine een lange tafel neer te zetten. Zorg ervoor dat medewerkers zich veilig voelen in hun werkomgeving en voorzien zijn in de spullen die zij nodig hebben zoals voldoende werkkleding en materialen. Ook is het belangrijk dat de (fysieke) werkdruk in gedachten wordt gehouden zodat medewerkers niet overbelast of overspannen raken.

Organisatie willen het meest efficiënte team op de werkvloer hebben. Vaak proberen zij dit voor elkaar te krijgen door medewerkers te motiveren, maar voordat dit wordt gedaan is het belangrijk dat eerst de ontevredenheid wordt weggenomen. Men moet dus beginnen bij de basis. Nu we de basis hebben besproken is het tijd voor de volgende stap, de motivatiefactoren en deze zetten wij in de volgende blog voor jou op een rij!

Kan jij niet wachten met het verbeteren van de medewerkersbetrokkenheid in jouw organisatie? Of wil je advies hoe jij het beste met de medewerkerstevredenheid aan de slag kan. Neem dan vrijblijvend contact met ons op of vraag hieronder een demo aan! Wij helpen je graag op weg!

Flex-Appeal is dé alles-in-één medewerkers app voor retail- en hospitalitybedrijven. Benieuwd naar de mogelijkheden? Klik onderstaand om direct een vrijblijvende demo te ontvangen.

Probeer nu

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief