Van medewerker naar brand ambassador in 3 stappen

Elke organisatie streeft ernaar een sterk merk op te bouwen. Via verschillende media zoals social, radio of televisie wordt geprobeerd om de klant een bepaald gevoel te geven en te binden aan het merk. Veel organisaties vergeten echter een van de belangrijkste manieren die ze hebben om hun merk succesvol uit te dragen: de eigen medewerkers.

In branches zoals de retail, restaurants of hotels zijn het de medewerkers die dag in dag uit in contact staan met de klant. De ervaring van de klant en het gevoel dat de klant vervolgens heeft bij een bepaald merk, wordt in grote mate bepaald door de ervaring met medewerkers op de vloer. Door hen bewust in te zetten als ambassadeur van jouw merk zorg jij ervoor dat de klantervaring nog meer verbeterd. Hier ligt een grote kans voor veel organisaties in de bovengenoemde sectoren, waar het nog wel eens ontbreekt aan grote marketingbudgetten.

Daarnaast heeft een medewerker als ambassadeur ook invloed op het aantrekken van nieuw talent. Bewust of onbewust, medewerkers praten over hun werk. Tijdens een etentje met vrienden of tijdens het sporten is het een van de meest besproken onderwerpen. Deze mond tot mond reclame kan je een hele hoop tijd en geld besparen als het gaat om het aantrekken van nieuw talent.

Een medewerker als ambassadeur, ook wel een brand ambassador genoemd, is iemand die in jouw organisatie werkt en jouw merk promoot binnen zijn netwerk en directe omgeving. Medewerkers zijn de ideale kandidaat voor het promoten van jouw merk gezien hun intensieve contact met klanten en hun eigen netwerk. Elke medewerker heeft, zowel online als offline, een netwerk. Met deze medewerker als ambassadeur wordt dat netwerk ter beschikking gesteld voor jou. Daar komt nog bij dat onderzoek heeft aangetoond dat maar liefst 83% van de mensen vertrouwd op de mening van vrienden en familie. Medewerkers hebben in hun kringen dus een hoge geloofwaardigheid. Al deze factoren maken een medewerker tot een ideale ambassadeur. Daarom vind je hieronder de belangrijkste stappen om jouw medewerkers tot ambassadeurs om te toveren!

1. Leg het juiste fundament

Voordat je als organisatie medewerkers tot ambassadeur kan maken, is het belangrijk dat het fundament van de organisatie in orde is. Als je wilt dat medewerkers jouw merk promoten moet jij als organisatie zelf ook weten waar je voor staat. Dit houdt in dat je een duidelijke missie en visie moet hebben voor jouw organisatie. De visie van jouw organisatie heeft te maken met waar jij als organisatie naar streeft en wat de normen en waarden zijn van de organisatie. In de missie draait het om hoe je jouw doel wil bereiken. Bij het maken van jouw missie helpt het jezelf vragen te stellen als “Wat doen wij als organisatie?” en “Wat maakt ons anders?”. De missie en visie kunnen op vele manieren omschreven worden maar het belangrijkste is dat je als organisatie een duidelijke koers uitstippelt naar het gewenste einddoel. Een medewerker die niet weet waar zijn organisatie voor staat, kan dit ook niet communiceren naar zijn omgeving of zich gedragen naar de beloften van het merk.

2. Creëer betrokken medewerkers

De volgende stap bestaat uit het betrekken van medewerkers. Voor het vormen van een sterk merk voor jouw organisatie is het belangrijk dat medewerkers zich verbonden voelen met het merk en begrijpen wat hun rol is in het uitdragen hiervan. Zodra medewerkers zich betrokken voelen zullen zij bereidt zijn zich in te zetten als ambassadeur van jouw merk. Betrokken medewerkers creëer je door ze vanaf dag 1 onderdeel te laten voelen van de organisatie. Daarnaast is het belangrijk dat je tijdens het wervingsproces al op zoek gaat naar medewerkers die achter jouw boodschap staan. Een betrokken medewerker is niet alleen een ideale brand ambassador. Het creëren van betrokken medewerkers heeft ook een positieve invloed op het werk dat zij verrichten. Een betrokken medewerker is bereidt een stapje extra te zetten voor zowel de klant als het bedrijf en blijft ook langer in dienst.

Goede interne communicatie is van cruciaal belang om medewerkers te betrekken. Via de interne communicatie wordt de bedrijfscultuur, normen, waarden en visie voor elke medewerker duidelijk gemaakt. De interne communicatie is een combinatie van online en offline. Via een intern communicatieplatform kunnen mededelingen en nieuwtjes makkelijk onder medewerkers worden verspreid zodat iedere medewerker altijd weet wat er speelt. Cruciaal hierin is dat deze communicatie een dialoog is. Je creëert betrokken medewerkers door het voor hen mogelijk te maken ook zelf input te geven. Zowel online als offline is het belangrijk dat leidinggevenden hierin het goede voorbeeld geven. Zij kunnen in hun dagelijks contact met medewerkers betrokkenheid stimuleren door actief het eigen merk uit te dragen en initiatief van betrokken medewerkers te verwelkomen en faciliteren.

3. Help medewerkers met promoten

Help jouw medewerkers een handje met het naar buiten brengen van jouw merk door ze leuke content te geven om te promoten. Het delen van leuke bedrijfsinformatie via jouw interne communicatieplatform geeft medewerkers content om te hergebruiken. Denk aan aantrekkelijke berichten en leuke video’s die medewerkers inspiratie bieden om te delen in hun netwerk. Vooral visuele berichten worden hierbij gewaardeerd. Leuke content houdt in dat het de medewerkers aanspreekt en zij zich met de content kunnen identificeren. Zo hebben wij bij Flex-Appeal gemerkt dat medewerkers het leuk vinden te lezen over activiteiten waar zij een bijdrage aan hebben kunnen leveren in de organisatie.

Leuke gebeurtenissen op de werkvloer dragen ook bij aan een prettige sfeer en geven medewerkers iets om over te praten en om enthousiast over te zijn. Stimuleer als organisatie de persoonlijke ontwikkeling van jouw medewerkers. Jouw organisatie bestaat namelijk uit verschillende individuen die elk hun eigen persoonlijkheid hebben. Zie dit als een kans om jouw merk op verschillende manieren aan de buitenwereld te tonen. Laat medewerkers zien hoe zij hun persoonlijke merk kunnen combineren met die van de organisatie. Medewerkers die begrijpen wie zij zijn en waar hun organisatie voor staat kunnen gemakkelijk hun eigen unieke vaardigheden toepassen om jouw merk tot een succes te maken.

Hoe ver is jouw organisatie in het gebruiken van zijn sterkste marketing tool, de medewerker? Zijn jouw medewerkers al enthousiaste ambassadeurs of staat dit in jouw organisatie nog in de kinderschoenen? Belangrijk is dat je als organisatie onthoudt dat elke medewerker een belangrijke rol speelt in het verkondigen van het merk van de organisatie. Het omzetten van deze medewerkers tot ambassadeur kan een hele taak zijn. Door de stappen uit deze blog toe te passen kan jouw organisatie hier een flinke vooruitgang in maken.​


Wil jij zo snel mogelijk starten met jouw medewerkers veranderen in echte ambassadeurs? En ben je benieuwd hoe Flex-Appeal hiermee kan helpen? Neem dan vrijblijvend contact met ons op of vraag hieronder een demo aan!

Flex-Appeal is dé alles-in-één medewerkers app voor retail- en hospitalitybedrijven. Benieuwd naar de mogelijkheden? Klik onderstaand om direct een vrijblijvende demo te ontvangen.

Probeer Flex-Appeal

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief