Zo houd jij je medewerkers gemotiveerd tijdens de december drukte!

De decembermaand is voor veel organisaties een hectische maand. Sinterklaas is net geweest en daar komen de kerstdagen en nieuwjaar alweer aan. De maand december brengt een heleboel gezelligheid maar tegelijkertijd ook een boel drukte met zich mee. Wil jij weten hoe je medewerkers gemotiveerd (en productief) houdt tijdens deze feestdagen? Wij gingen op onderzoek uit en hebben de beste tips voor jou in deze blog gezet!

Voor consumenten zijn de feestdagen een periode van grote drukte. In slechts een korte tijd moeten zij al hun inkopen doen en zich voorbereiden op het seizoen van de samenkomsten en feestelijkheden. Deze maand vergt van (retail- en hospitality) medewerkers nog veel meer. Het aantal klanten en aankopen stijgt en die wil je als organisatie natuurlijk zo goed mogelijk opvangen. De stress die dit met zich meebrengt kan voor medewerkers al snel aanleiding zijn om niet te willen werken en voor een behoorlijke daling zorgen in de algemene medewerkerstevredenheid. Het is dus belangrijk dat jij jouw medewerkers gemotiveerd houdt zodat zij (en jij) de feestdagen gekte gemakkelijk aankunnen. Daarom hebben we een aantal tips voor jou op een rij gezet!

1. Dankbaarheid

Als organisatie is het belangrijk dat je medewerkers laat zien dat zij worden gewaardeerd. Medewerkers krijgen hierdoor het gevoel dat hun werk gezien wordt waardoor zij dit met meer plezier verrichten. De feestdagen bieden de ideale gelegenheid om jouw medewerkerstevredenheid te verhogen en hen te laten zien dat jij hen en het werk dat zij verrichten waardeert. Deze periode is namelijk van nature al een periode waarin gezelligheid en samenkomst wordt aangewakkerd.

Dankbaarheid kan op allerlei manieren worden getoond. Denk bijvoorbeeld aan het organiseren van een bedrijfsuitje na de feestdagen, een simpel schouderklopje of een bedank berichtje verstuurd via jullie intern communicatieplatform. Onthoudt bij het geven van complimenten dat deze nog altijd oprecht moeten blijven. Je wilt voorkomen dat een compliment zijn doel mist, wat al gauw gebeurd wanneer deze niet welgemeend is. Maak daarnaast gebruik van jouw voorbeeld functie als leidinggevende en draag een handje bij op de werkvloer. Natuurlijk hebben leidinggevenden vaak ook zat andere taken maar door af en toe de werkvloer op te stappen en te helpen waar nodig laat je als werkgever zien dat ook jij je inzet voor mooie resultaten.

2. Gezonde competitie

Probeer gezonde competitie te creëren op de werkvloer. Medewerkers werken tijdens de feestdagen vaak al een stuk harder om alles bij te houden. Door hier een competitieve draai aan te geven maak je het harde werken leuker voor medewerkers. Denk aan een competitie tussen medewerkers maar ook tussen filialen om de teamspirit te stimuleren. De drive om te winnen draagt bij aan jouw medewerkerstevredenheid en houdt medewerkers extra scherp. Ook in dit geval speelt erkenning een belangrijke rol in de medewerkerstevredenheid. Winnen is namelijk extra leuk als je hier ook erkenning voor ontvangt. Dit kan gedaan worden door een medewerker van de dag te benoemen, vakkenvuller van de week of klantvriendelijkste bediende van de dag. Je kan degene die aan het eind van de maand de hoogste score heeft bijvoorbeeld belonen met een klein cadeautje. De “wedstrijd” aankondigen kan makkelijk gedaan worden door een bedrijfsbericht te versturen in jullie intern communicatieplatform. Maak de manier van aankondigen aantrekkelijker door bijvoorbeeld een video op te nemen. Medewerkers zullen jouw enthousiasme oppikken en hier positief op reageren.

3. Feest mee met de feestdagen

Probeer tijdens de feestdagen medewerkers nog meer het gevoel te geven dat ze welkom zijn. Als organisatie zie je graag dat medewerkers net dat kleine beetje extra doen. Vice versa geldt dit ook zo. Houd tijdens de feestdagen de sfeer erin en versier de bedrijfskantine. Biedt gedurende de dag het personeel allerlei lekkernijen aan. Dit soort kleine extraatjes vrolijkt medewerkers vaak op en laat zien dat ook jouw organisatie zich extra inzet voor deze leuke periode!

Door de hoge werkdruk raken medewerkers sneller vermoeid tijdens deze dagen. Dit zorgt ervoor dat medewerkers ook makkelijker geïrriteerd raken en hierdoor onvriendelijker kunnen overkomen naar de klanten toe. Daarnaast hebben medewerkers zelf ook tijd nodig om zich thuis voor te bereiden op de feestdagen. Cadeautjes moeten gekocht worden, etentjes gepland en natuurlijk willen ook zij gezellig tijd doorbrengen met familie en vrienden. Om te voorkomen dat medewerkers hierdoor sneller ontevreden raken kan je hen tegemoet komen door ook een extra (adem)pauze in te plannen. Als organisatie merk je al gauw dat je medewerkers positief verrast zullen zijn en de medewerkertevredenheid omhoog schiet!

4. Goed inwerken

Voor veel organisaties wordt het steeds moeilijker om voldoende personeel te werven voor de feestdagen. Vaak wordt er dan voor gekozen tijdelijke krachten aan te nemen. Doordat deze medewerkers kort voor de drukte worden aangenomen, is het belangrijk dat zij zo snel en efficiënt mogelijk ingewerkt worden. Door een aantrekkelijk en laagdrempelig onboarding traject op te stellen kunnen medewerkers razendsnel de belangrijkste zaken van hun nieuwe, tijdelijke baan leren en zo de beste service aan de klant bieden. Daarnaast is het belangrijk dat je als organisatie de (nieuwe) medewerkers goed kunt ondersteunen tijdens deze drukke periode door te zorgen voor duidelijke interne communicatie.

De feestdagen zijn een hartstikke leuke periode om in te werken. Een medewerker in de retail of hospitality kan bijdragen aan het geluk van de klanten. Als organisatie is het jouw taak medewerkers dit zelf ook in te laten zien te midden van al deze (gezellige) drukte. En hen eraan te herinneren hoe leuk de feestdagen zijn voor iedereen!

Maak jij al optimaal gebruik van de mogelijkheid om de medewerkerstevredenheid te verhogen (tijdens en na de feestdagen)? Of moet jouw organisatie toch nog dat ene extra stapje zetten? Neem gerust contact met ons op en dan helpen wij je met alle plezier op weg!

Flex-Appeal is dé alles-in-één medewerkers app voor retail- en hospitalitybedrijven. Benieuwd naar de mogelijkheden? Klik onderstaand om direct een vrijblijvende demo te ontvangen.

Probeer nu

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief